Oryantasyon Süreci
Okul öncesi dönem, çocukların hayata hazırlandığı, sosyal, zihinsel, duygusal beceri kazandığı, bu yıllarda aldığı eğitim ve yaşadığı deneyimlerin gelecekteki hayatında başarılarını etkileyeceği en önemli dönemdir.
Sağlıklı bir eğitim ve gelişim için, çocukların 3 yaşından itibaren okul öncesi eğitim almaları gerekir. Ancak 3 yaşındaki bir çocuğun farklı bir ortama girmesi, daha önce tanımadığı insanlarla bir araya gelmesi, annesinden ya da bakımını sağlayan kişiden ayrı kalma düşüncesi onu kaygılandıracaktır.
Tüm bu kaygıların en az seviyede yaşanması için oryantasyon süreci çok önemlidir. Bu süreçte çocuk okula ve öğretmenine güvenli bağlanma gerçekleştirirse mutlu ve sorunsuz bir eğitim dönemi geçirilir. Oryantasyon süreci okul ve öğretmen ile birlikte ailenin de desteği ve iş birliği ile yürütülmelidir.
Oryantasyon sürecinin ya da diğer bir değişle güvenli bağlanma sürecinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için bazı önerileri sıralarsak;
• Okul seçimi yapılırken mutlaka çocukla birlikte gidilip gezilmelidir.
• Okula başlamadan önce motivasyonu artırmak için okulla ilgili oyunlar oynanabilir, kitaplar okunabilir.
• Okul alışverişi birlikte yapılarak onun da bu sürece dahil olması sağlanabilir.
• Okulun ilk günü, saat 10.00’da okula gelinir, yanında aile bireylerinden biriyle 1 saat kalınır, bu süre her gün yarım saat uzatılarak oryantasyona devam edilir.
• Oryantasyon süreci boyunca mutlaka aile üyelerinden birisi okulda bulunmalıdır, aksi taktirde kendisini terk edilmiş hissedebilir.
• Okula gelirken uykusunu almış, kahvaltısını yapmış, keyifli bir şekilde gelmesi sağlanır.
• Okula başladığı ilk günler sevdiği bir oyuncağını yanında getirebilir.
• “Seni okula bırakıyorum” yerine “seni okula götürüyorum” demek daha doğru olacaktır. “Bırakıyorum” kelimesi çocukta kaygı uyandırabilir.
• Okulun ilk günlerinde okulda yemek yemesi ve uyuması ısrar edilmemelidir. Bu süreç okul idaresi ve öğretmen tarafından yönetilmeli ne zaman yemek yiyeceği, ne zaman uykuya geçeceği idare ve öğretmen tarafından belirlenmelidir.
• Oryantasyon süresince okulda çocuğunuz birçok şeyi sizin yapmanızı istiyorsa elinize bir kitap-dergi alın onlarla meşgul olun ve isteklerini öğretmen tarafından da karşılanabileceğini ona hissettirin, sözlü yönerge vermeyin.
• Okula başladıktan sona ona günlük ritüelinizi anlatın. “Seni okula götüreceğim, ben de işe gideceğim, akşam seni alacağım” gibi kısa cümlelerle anlatın. Uzun uzun açıklamalar yapmak kaygısını arttırabilir.
• Siz bu süreçte kaygılarınızı çocuğunuza yansıtmayın, doğal bir süreç olduğunu ona hissettirin. Anne babanın kaygısı çocuğa direkt geçecektir ve onu da kaygılandıracaktır.
• Oryantasyon sürecinde büyük değişiklikler yapmayın (taşınma, memeden kesme, boşanma, tuvalet eğitimi, vb.)
• Okula yaz dönemi başlanacaksa tatil planınızı yapın ve tatil bitiminde okula başlatın. Oryantasyon sürecinden sonra tatile gitmek her şeye baştan başlamanıza neden olabilir.
• Çocuğunuz eve geldiğinde kaygı uyandıracak ve irdeleyecek sorular sormayın (ağladın mı, beni özledin mi vb.) Gerekli bilgiler idare ve öğretmen tarafında sizlere verilecektir.
• Vedalaşmayı uzun tutmayın ve kararlı olun. Eğer sizden ayrılmakta zorlanıyorsa daha kolay ayrılabileceği birisiyle okula gönderin.
- Her çocuk birbirinden farklı olduğu için okula alışma süreci de farklı olacaktır. Tüm bu süreçte okul ile iş birliğine gidilmeli, idare ve öğretmenin yönlendirmesi doğrultusunda hareket ederek, tutarlı ve karalı olunmalıdır.